Geoblog.pl    Doorwayboy    Podróże    Jamajka 2000    Troszkę informacji podstawowych
2000

Troszkę informacji podstawowych

Jamajka
Jamajka, Kingston

Historia
Jako pierwszy z Europejczyków do wybrzeży Jamajki dotarł Krzysztof Kolumb
w 1494. Wkrótce wyspą skolonizowali Hiszpanie, rozwijając plantacje trzciny cukrowej. Do pracy na plantacjach przymuszano miejscowych Indian, po niemal całkowitym ich wyniszczeniu sprowadzono niewolników z Afryki.
W 1660 Jamajka przeszła w posiadanie Brytyjczyków. Wyspa szybko rozwijała się gospodarczo, osiągając w XVIII w. wysoki poziom dobrobytu. Dochody przynosiła przede wszystkim uprawa trzciny cukrowej i handel niewolnikami.
W XIX w., gdy na Jamajce zniesiono niewolnictwo (1833), a na rynkach światowych ciemny cukier trzcinowy został wyparty przez tańszy, wytwarzany z buraków, kraj stopniowo podupadać.
Wraz z rozpoczęciem eksploatacji jamajskich boksytów rozpoczął się dla wyspy nowy okres intensywnego rozwoju. W 1962 Jamajka zyskała niepodległość pozostając członkiem brytyjskiej Wspólnoty Narodów.

Ustrój
Jamajka jest monarchią parlamentarną, członkiem brytyjskiej Wspólnoty Narodów. Głową państwa jest królowa brytyjska reprezentowana przez generalnego gubernatora. Władza ustawodawcza należy do dwuizbowego parlamentu: dwudziestojednoosobowego Senatu (mianowanego przez gubernatora) i sześćdziesięcioosobowej Izby Reprezentantów (z wyborów powszechnych).

Gospodarka
Jamajka opiera swój rozwój gospodarczy na bogatych złożach boksytów. W 1950 rozpoczęto eksploatację tego surowca w Górach Błękitnych na wschodzie kraju. Początkowo nie zajmowano się ich przetwórstwem, obecnie większą część wydobywanych boksytów przetapia się na miejscu w aluminium. W 1990 Jamajka zajmowała 4 miejsce w świecie pod względem wydobycia boksytów. Z zakładów przemysłu przetwórczego, poza hut nictwem aluminium, największy potencjał posiada przemysł spożywczy (m.in. cukrownie, wytwórnie rumu) oraz petrochemiczny, materiałów budowlanych, włókienniczy i odzieżowy. Gałęzią gospodarki z pewnością dorównującą jamajskiemu górnictwu jest dynamicznie rozwijająca się turystyka. W 1993 kraj odwiedziło 1,61 mln turystów zagranicznych, a obroty tej branży wyniosły 950 mln USD. Kwota wpływów z turystyki odpowiadała 86% wartości eksportu Jamajki i aż o 35% przewyższała wpływy kraju ze sprzedażny aluminium i boksytów. Liczby te wskazują jak ważną w skali kraju dziedziną gospodarki jest turystyka. Dochód narodowy w 1992 wynosił 1340 USD na 1 mieszkańca. Średnia stopa inflacji w latach 1980-1992: 21,5%. Do największych partnerów handlowych kraju należą: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Kanada, Holandia, Japonia. Obroty z zagranicą w 1992 wynosiły: import - 1758 mln USD, eksport - 1102 mln USD.

Rolnictwo
Tradycyjnie istotnym elementem systemu ekonomicznego Jamajki jest rolnictwo zatrudniające niemal czwartą część ludności zawodowo czynnej. Najważniejszą rośliną uprawną jest trzcina cukrowa oraz palma kokosowa, banany, kawa, kakao, drzewa cytrusowe. Hodowla odgrywa zdecydowanie drugorzędną rolę.

Granica
Na lotnisku (Kingston) nie ma żadnych problemów. Mogą jedynie pytać o to czy nie przywozisz owoców (?). No i oczywiście na wjeździe musisz zapłacić 20 $ za wizę i przy wyjeździe 27 $ podatku, ale nie wiem za co.

Bezpieczeństwo
Wbrew panującym opiniom, Jamajka jest bezpiecznym i bardzo przyjaznym krajem dla turystów. Co chwila spotykałem się z uśmiechniętymi jamajczykami, którzy pozdrawiali cię słowami "Ya Man" czy zgoła "...want some ganja". Wszelkie informacje o niebezpieczeństwach są przesadzone. Tak naprawdę niebezpieczna jest tylko stolica Jamajki - Kingston, gdzie dochodzi do zabójstw, głownie w wyniku porachunków między kartelami narkotykowymi. Tak więc jeśli kiedykolwiek będziesz wybierał(a) się na tę wiecznie zieloną wyspę, po to by cieszyć się jej pięknem, możesz być spokojny o swoje bezpieczeństwo.

Język
Językiem urzędowym na Jamajce jest język angielski, jednak nie jest łatwo się porozumieć z rodowitym jamajczykiem, nawet jeśli znamy angielski. Przeszkodą jest Patua - kompilacja angielskiego, hiszpańskiego i dialektów afrykańskich, jak i fakt, że jamajczycy zamiast mówić do siebie, bardzo często krzyczą, co wcale nie jest odbierane jako nieprzyjazny ton.

Noclegi
Na Jamajce koszty noclegów kształtują się bardzo różnie, w z zależności od tego gdzie się znajdujemy. Nocleg w tanim hotelu na północnym wybrzeżu wyspy (Ocho Rios, Discovery Bay) wynosi od 15 do 20 $ od osoby. Pokój w pensjonacie u podnóża szczytu Blue Moutain Peak kosztuje ok. 25 $ od osoby. Osoby, które chcą nocować w hotelach lepszej klasy mogą wybrać sobie jeden z wielu trzy lub cztero gwiazdkowych hoteli, w których doba kosztuje 50 $. Południe wyspy jest zdecydowanie mniej komercyjne, a co za ty idzie jest tam mniej hoteli i taniej. Kempingi są na Jamajce mało popularne i ja osobiście nie widziałem, żadnego.

Komunikacja
Na Jamajce nie ma linii kolejowych. Powodem jej zlikwidowania przed wieloma laty była duża ilość wypadków. Ile jest w tym prawdy nie wiem. Cała sieć komunikacji oparta jest na mikrobusach, które zasadniczo powinny przewozić 9 osób. Zazwyczaj jednak takim mikrobusem jeździ ponad 18 osób ściśniętych niczym sardynki w puszce. Koszt podróży takim pojazdem kształtuje się w przedziale od 1 $ do 5 $ w zależności od długości trasy. Autobusy dalekobieżne na Jamajce należą do rzadkości. Jeśli już się trafi podróż takim autobusem trzeba być przygotowanym na różne "atrakcje". Począwszy od czasu podróży (120 km w 4 godz.), poprzez panujący w autobusie hałas, do tłoku (bywało, że
i dach był zajęty). Na Jamajce można także przemieszczać się taksówkami, które mają charakterystyczne czerwone rejestracje. Są droższe od mikrobusów choć z komfortem podróży bywało różnie. Zdarzyło się i tak, że jechaliśmy w 7 osób wraz z kierowcą.

Zielsko
Jest prawnie zabroniona na Jamajce. Jednak zakazu tego przestrzega się tak, jak w Polsce picia alkoholu w miejscu publicznym. Ganję można w zasadzie kupić wszędzie. Wystarczy się zatrzymać na 30 sekund w jednym miejscu np. w centrum Ocho Rios, a spotkasz się z ofertą zakupu zioła.

Reggae
Jest bardzo popularne, ale w nowej, rapowej konwencji. Przebojów Boba Marleya, poza jego wioską i muzeum nie słyszałem. Zdziwiło mnie też, że płyty z muzyką reggae na Jamajce są droższe niż gdziekolwiek indziej (ok. 20 $). Mimo to kult Boba Marleya na Jamajce jest wszechobecny. Wszędzie można spotkać flagi, znaczki, obrazki, ręczniki z jego wizerunkiem, a w Kingston postawiono również pomnik ku pamięci króla reggae.